• Maklumat Terkini Covid-19

    Klik untuk mendapatkan maklumat terkini berkaitan Covid-19 seperti jumlah kes baharu, kes sembuh baharu dan kematian baharu.

  • Facebook Fanpage

    Klik untuk mendapatkan perkongsian terus melalui fanpage. Terdapat sesetengah perkongsian yang hanya dibuat melalui fanpage sahaja.

  • Ciapan Twitter

    Klik untuk mengikuti kemaskini secara terus melalui twitter.

  • Youtube Channel

    Klik untuk menonton video tutorial beserta dengan penerangan terperinci di channel youtube.

  • Kisah 25 Rasul

    Bermula 4 May 2020, satu kisah nabi dari 25 Rasul akan dikongsi setiap hari dan dijangka akan tamat selepas Hari Raya Aidilfitri. Semoga kita semua mendapat manfaat.

citer kartun cina

arini kita tgk2 gambar jugak.hehee..



10 Cara Memenangi Hati Bakal Mertua

Bagi yang sudah biasa bertemu dengan mertua sebelum berkahwin, tentu tidak menjadi soal. Bagaimana bagi yang tidak pernah bertentang mata dengan keluarga mertua? Pasti diselubungi rasa bimbang, apatah lagi bila memikirkan cara untuk menyesuaikan diri dengan mertua.Bagi menangani masalah tersebut, pastikan anda menyiapkan diri dengan beberapa tips yang diberikan. Persediaan diri sebenarnya bukan hanya bermula selepas sah bergelar suami/isteri, seeloknya sedari awal pertunangan lagi. Kalau kena gaya dan caranya, tidak mustahil anda akan jadi menantu kesayangan.


1. Sebaik sahaja anda sah sebagai tunangannya, mulakan berkenal kenalan dengan keluarga mertua. Andai tinggal berjauhan, hubungilah mereka melalui telefon sekadar untuk bertanya khabar. Jika duduk berhampiran, cuba sesekali luangkan waktu berkunjung ke rumahnya.

cute babies we seldom see

arini kita tgk photo baby.hehee..




doa buat sahabat

Doa Buat Sahabat

Segala puja dan puji itu hanya milikmu wahai Tuhan penentu segala takdir. Selawat dan salam buat Rasul junjungan petunjuk sepanjang zaman, Nabi Muhammad s.a.w dan ahli keluarga serta para sahabatnya yang umpama bintang-bintang bergemerlapan.

Ya Allah…
Dalam perjalanan kehidupan ini telah Engkau jadikan bagiku seorang teman. Sedangkan ia adalah diluar jangkaan dan sangkaan hambaMu ini. Aku tetapkan baginya satu peraturan yang hanya Allah yang akan menentukan segalanya.

Ya Allah…
Dalam kekalutan begini, dia pergi menyendiri dan hanyalah dititipkan suatu pesanan melalui seorang teman buatku. Dimanakah salahku wahai Tuhan dan tunjukkanlah dimana silapku. Jangan Engkau biarkan aku begini tanpa diketahui apakah kesalahan yang telah aku lakukan terhadapnya.

Ya Allah…
Walau apa pun takdirMu keatasku, maka disaat ini aku tahu dia perlukan pertolongan. Oleh itu wahai Tuhan, aku dengan penuh rasa kehambaan yang penuh kehinaan memohon padaMu bagi pihaknya, kerana dia adalah sahabatku.

something to make you smile today..

hari ni kita tengok gambar sambil sengih.hohoo..






tips to recycle ur old pc

Don't Throw away your old PC
Try to do something useful from it


Your keyboard can do this...

 

Or this...


pakai bedak pun boleh bawak mati


cerita lama ni.saja korek kuar sbb da xde benda nak tulis. hohoo...
hati-hati bagi yang mengamalkan pemakaian talkum secara berlebihan tu yer
xkira la ketika tu musim kemarau atau bekalan air terputus




aku sebiji bola

Buat bacaan umum…………………

Tidak banyak yang aku tahu tentang tempat asal-usulku. Sebab ketika masih berstatus getah keping aku telah dihantar ke England. Yang aku tahu, di Malaysia sana ramai penduduknya yang berjiwa Scouser walaupun secara zahirnya mereka makan tempoyak dan budu. Kebanyakan dari mereka ini tidak pernah menjejakkan kaki ke Liverpool.

Bukan macam aku. Ketika umur masih getah sekeping aku telah menjejakkan kaki di Liverpool. Kapal yang aku naik dari Pelabuhan Klang selama beberapa bulan akhirnya tiba di Pelabuhan Liverpool. Alhamdulillah, sepanjang perjalanan kami tidak dirampok oleh lanun-lanun Somalia.

PLKN oh PLKN

tgh sorong2 motosikal nak datang keje pagi tadi.
kawe tengok elok ja towel tersangkut kat pagar rumah sbelah.
stelah diamati dari jauh..
[korang tgk je la hasilnya kat bawah]



kalau towel pun dah cam kain buruk.
camane dgn budak2 yang dah pergi PLKN
adakah pengalaman+pelajaran yang diorang dapat kat sana pun dah cam kain buruk
kerajaan dah berhabis-habisan byk duit utk PLKN
apakah kesannya..

aku terfikir, memikir dan minta korang fikir sekali..



berapa F??

# Posted by hAsNi on October 17, 2009 at 10:16am in Santai (Change)
http://asakelate.ning.com/forum/topics/uji-minda

Jom rehatkan otak jap...
Terdapat pelbagai cara untuk menguji keunikan tubuh badan kita,diantara keunikan itu sudah tentulah otak manusia.. dibawah ini ada ujian yang menarik untuk dicuba bersama.....
Sila lakukan dan jangan cuba menipu diri anda sendiri .....
Kira jumlah huruf F's dalam perenggan di bawah dalam masa 15 saat:

FINISHED FILES ARE THE
RESULT OF YEARS OF SCIENTIFIC
STUDY COMBINED WITH THE
EXPERIENCE OF YEARS

dah selesai?
Scroll kebawah hanya apabila anda telah selesai mengira!
OK?
berapa banyak?
tiga? (anda tentunya seorang lelaki!!!)

monyet oh monyet


Perhentian Mahkota, Parit Simen,Batu Pahat oleh stapakspetak


smalam satu hari kawe kat bangi.
sorting part sbb customer jumpa part reject sebijik.huhuu..

on da way balik, singgah makan malam di hentian mahkota, parit simen.
nama tempat ni sempena destinasi perhentian putera mahkota johor semasa konvoi jelajah johor.

hentian mahkota popular dengan monyet2 liar dari hutan kecil di sbelahnya.
elok ja kawe dan 3 orang tgh makan, tiba2 bunyi bising kat hutan sebelah.
monyet gaduh2 kot..skali jatuh sekor dalam air..keceborr.


dambakan kasih seekor ibu

tergelak semua yang dengar bunyi tu
monyet2 yang lain pun terus terdiam
mungkin terkejut atau malu.hahaa..
tak tahu la camane nasib monyet yang jatuh dalam air tu
ketika kejadian jam dah pukul 7.00pm.

mesti mangsa kejadian tidur dalam kesejukan malam tadi.huhuu..
berikut gambar2 kat hentian mahkota yang sempat kawe snap guna nokia 5300.

setan tolong orang pergi sembahyang subuh??

# Posted by NazLiNi @ Lini on October 14, 2009 at 9:25am
http://asakelate.ning.com/profiles/blogs/sholat-subuh-di-masjid


Sholat Subuh di Masjid

Seorang pemuda bangun pagi2 buta utk sholat subuh di Masjid.
Dia berpakaian, berwudhu dan berjalan menuju masjid.
Di tengah jalan menuju masjid, pemuda tersebut terjatuh dan pakaiannya kotor.
Dia bangkit, membersihkan bajunya, dan pulang kembali ke rumah.
Di rumah,dia berganti baju, berwudhu, dan LAGI..
berjalan menuju masjid .

Dlm perjalanan kembali ke masjid, dia jatuh lagi di tempat yg sama!
Dia, sekali lagi, bangkit, membersihkan dirinya dan kembali ke rumah.
Di rumah, dia, sekali lagi, berganti baju,berwudhu dan berjalan menuju masjid .

Di tengah jalan menuju masjid , dia bertemu seorang lelaki yg memegang lampu.
Dia menanyakan identiti lelaki tersebut dan dijawab..

"Saya melihat anda jatuh 2 kali di perjalanan menuju masjid,jadi saya bawakan lampu untuk menerangi jalan anda.."

Pemuda pertama mengucapkan terima kasih dan mereka berdua berjalan ke masjid.

Saat sampai di masjid , pemuda pertama bertanya kepada lelaki yang membawa lampu untuk masuk dan sholat subuh bersamanya.
Lelaki itu menolak pemuda itu mengajak lagi hingga berkali2 dan,lagi, jawapannya sama.
Pemuda bertanya, kenapa menolak untuk masuk dan sholat lelaki itu menjawab..

"Aku adalah IBLIS (setan)!!"

Pemuda itu terkejut dgn jawapan lelaki itu.
Setan kemudian menjelaskan..

kad atm patah

dari kecik sampai la sekarang, masalahnya sama ja..
asal simpan kad atm dalam wallet, mesti patah!!
asal patah, mesti kad atm simpan dalam wallet!!
asal wallet, mesti simpan kad atm dalam patah!!


kawan pun dah buntu. dah macam2 'kalau' dalam kepala ni;

1- kalau puncanya wallet cap ayam, xikut spec poket2nya..dah beli wallet yang mahal

2- kalau puncanya kad byk sgt,rasanya ada 6 7 keping ja lepas ++ dgn mykad,lesen, etc

3- kalau puncanya duit byk sgt,2 30 hinggit ja dalam tu

5- kalau puncanya kad atm takde kualiti, xpernah terpikir pun


segan rasanya nak keluarkan mykad kalau diminta.
maklum la mykad pun patah gak.huhuu..



macamana nak selamatkan kad atm dan lain - lain kad daripada patah??
Jom sama-sama kita fikirkan..

malaysia vs indonesia


baru-baru ni kecoh di Malaysia mahupun Indonesia isu kebudayaan
kita sama-sama tgk video klik yang kawe embed dari komuniti asakelate
sama-sama kita renungkan bersama..
macam2 isu timbul:
1-siapa tiru siapa
2-siapa curi siapa punya
3-siapa dulu yang buat,etc.

Added by PaPa~_~RaF ~SeP KiTo RiLeK JaH~® on October 11, 2009 at 12:00am


siapa yang betul:
Indonesia?
Malaysia?

tak perlu susah-susah tentukan siapa yang betul dan siapa yang salah
teruskan saja hidup ni dan syukuri nikmat yang diperolehi.

~ lupa password



smalam gatal nak ubah2 password, arini dah lupa..

dah mencuba dgn tekun 4 5 kali.
nah kluar benda alah ni..

You have entered an incorrect Password and have exceeded the maximum login attempts
As such, your access has been deactivated by the system. Our Customer Support Helpdesk is unable to reset or provide your existing password because your Password is only made known to you.

padan muka kawe.huhuu..
berikut ape yang dibualkan di bank awam siang tadi..
simieY® :  assalamualaikum cik.tumpang tanya

org bank :  waalaikumussalam.apa dia

simieY® :  saya lupa password perbankan on9. camane nk reset.

org bank :  oic, adik buka akaun kat bank mana aritu
* eh, sejak bila lak bank awam ni ada link dgn bank2 lain
simieY® :  saya buka akaun d bank awam parit raja

org bank :  ohh...adik kena pergi reset password kat sana. kat sini untuk orang yang buka akaun kat sini ja.

* satu bank pun lain2 kepala ke.huhuu...
simieY® : terima kasih cik.

balik kilang telefon dia punya customer support helpdesk. dapat 3 peluang lagi cuba,tapi hampa gak.
nampaknya lambat lagi baru boleh reset password.huhuu..

kadang2 kawe pun agak bengang jugak dgn karenah birokrasi sesetengah bank.

duk tgh2 bengang tu, teringat lak satu cerita masa nak buka akaun bank bulan 5 tempoh hari.

maybank2u fake alert!!

kawe baru ja dapat email dari maybank2u.com
mungkin orang lain pun pernah dapat email camni


letak mouse di link, kuar address lain..

ini adalah fake alert!!!
jangan tertipu.huhuu..

tak dapat kawe bayangkan camane orang yang tak berapa peka tentang ni dan terus klik ja
link yang dia bagi. tak pasal2 kering duit dalam akaun kena sedut.



mesin atm guna windows xp??

tahukah kamu2 semua
mesin atm@seangkatan dengannya menggunakan perisian windows xp.huhuu..
mungkinkah kawe sorang ja yang xtahu fakta ni

elok ja kawe sampai kat mesin atm cimb, mamat teknisen menonong keluar. mesin atm ada prob rupanya. time dia tgh loading kuar windows xp. terkejut la kiranya, maklum la xpernah amik tahu.hehee..

basuh kereta dan cerita

pengenalan
sebenarnya kawe nak basuh kereta petang semalam. tapi dah tertido bangkitnya lewat petang.
elok ja sampai rumah dari kilang, langit dah gelap cam nak hujan.
anak perempaun jiran depan rumah terkejar2 angkat kain, kawe lak terkejar2 menyorong kereta keluar rumah.
5 minit lepas tu hujan lebat yang amat. abis keretaku basah kuyup.hehee..



berikut mungkin yang bermain dalam kotak fikiran korang dari tindakan spontan yang telah aku buat.hehee..
  • dah hilang akal, sepatutnya sorong kereta ke bawah bumbung
  • bijak menggunakan peluang, dah tak payah susah2 basuh kereta
  • ntah apa2, nak basuh kereta pun malas

pulut kuning @ pulut semangat


malam ni kawe gi rumah terbuka abang kat kluang. menu istimewa pulut kuning+kari ayam.
da lama xmakan pulut kuning. biasanya pulut kuning ni orang wat time ada majlis2, kiranya xberapa komersil berbanding pulut bakar (bukan pulut en. bakar punya, pulut yang dibakar).hehee..

pulut kuning kalau d kelantan orang panggil pulut semangat ni kawe kategorikan sebagai makanan yang popular di dunia ghaib. kenapa, xpercaya??
xkan xperasan, dalam citer2 antu kat tv..
  • bomoh mintak pulut kuning, ayam golek, etc.
  • ada orang bawak pulut kuning letak kat busut, etc.

Cara Mendekatkan Diri Kepada Allah


1. Solat wajib tepat waktu, selalu berdoa dan berzikir kepada Allah
Dengan solat,berdoa dan dzikir kepada Allah,InsyaAllah hati menjadi tenang,damai dan makin dekat dengan-Nya

2. Solat tahajud
Dengan solat tahajud InsyaAllah cenderung mendapatkan perasaan tenang. Hal ini dimungkinkan karena di tengah kesunyian malam didapatkan kondisi keheningan dan ketenangan suasana,yang tentu saja semua itu hanya dapat terjadi atas izin-Nya. Pada malam hari, diri ini tidak lagi disibukkan dengan urusan pekerjaan ataupun urusan-urusan duniawi lainnya sehingga dapat lebih khusyu' saat menghadap kepada-Nya.