• Maklumat Terkini Covid-19

    Klik untuk mendapatkan maklumat terkini berkaitan Covid-19 seperti jumlah kes baharu, kes sembuh baharu dan kematian baharu.

  • Facebook Fanpage

    Klik untuk mendapatkan perkongsian terus melalui fanpage. Terdapat sesetengah perkongsian yang hanya dibuat melalui fanpage sahaja.

  • Ciapan Twitter

    Klik untuk mengikuti kemaskini secara terus melalui twitter.

  • Youtube Channel

    Klik untuk menonton video tutorial beserta dengan penerangan terperinci di channel youtube.

  • Kisah 25 Rasul

    Bermula 4 May 2020, satu kisah nabi dari 25 Rasul akan dikongsi setiap hari dan dijangka akan tamat selepas Hari Raya Aidilfitri. Semoga kita semua mendapat manfaat.

107 tokan diberkas dalam Ops Damn Tokan dengan nilai rampasan RM56,684

Seramai 95,045 orang ditahan disyaki terbabit sindiket pengedaran dadah dengan nilai rampasan keseluruhan RM250.66 juta sejak 1 Januari hingga 4 Julai lalu.

Pemangku Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Narkotik (JSJN) Bukit Aman Datuk Kamarulzaman Mamat berkata, daripada jumlah itu, seramai 35,706 orang memiliki dadah dan 14,497 mengedar bekalan dadah, manakala 44,842 disahkan positif dadah.


Itu cerita bertarikh 16 Julai 2019, baca di sini.
Baru-baru ni satu lagi tangkapan besar telah dibuat oleh pihak polis dan boleh dibaca terus di laman web myMetro.

Bekas pelajar SESMA menang kes buli RM616,634.20

Buli menjadi igauan ngeri bagi yang pernah melaluinya. Malah bagi sesetengah mangsa, mereka terpaksa mengambil masa yang lebih lama dan rawatan intensif untuk mengurangkan kesan trauma.

Pernah suatu ketika aktiviti berunsur buli menjadi aktiviti yang terpaksa diharungi bagi pelajar baru pusat pengajian tinggi.


Namun kebanyakan kes yang dilaporkan pembuli bertindak bagi tujuan menghukum mangsa atau sebagai salah satu jalan siasatan kononnya.

myMetro telah melaporkan keputusan mahkamnah bagi satu kes buli yang berlaku pada April 2015. Berita lengkap seperti di bawah dan boleh dibaca secara terus di laman web myMetro.


Kokain seberat 12 tan bernilai RM2.4 bilion dirampas dalam OP Eagle


Menurut Wikipedia, kokain atau kokaina ialah alkaloid tropana berhablur yang diperoleh dari daun-daun koka. Ia adalah perangsang sistem saraf pusat dan pembantut selera yang menghasilkan apa yang diperihalkan sebagai perasaan sangat gembira dan pertambahan tenaga. 

Walaupun paling biasa digunakan secara rekreasi untuk kesan ini, kokaina ialah anestesia topikal yang digunakan untuk pembedahan mata, tekak, dan hidung. Kokaina boleh mengakibatkan ketagihan psikologi, dan pemilikan, penanaman, serta pengedarannya untuk kegunaan bukan perubatan atau kegunaan yang tidak dibenarkan oleh kerajaan adalah haram di hampir-hampir semua negara di dunia.

Melalui carian, Cochrane memberi ulasan bahawa pengguna kokain memainkan peranan dalam penyebaran penyakit berjangkit seperti AIDS, hepatitis dan batuk kering, dan juga dalam jenayah, keganasan dan pendedahan ubat neonatal.

Kita terus ke berita yang dipaparkan di ruangan utama myMetro, kokain seberat 12 tan bernilai RM2.4 bilion dirampas dalam OP Eagle di Butterworth, Bayan Lepas dan Padang Serai, Kedah 10 September lalu.


Sumber : myMetro 21 September 2019

Ketua Polis Negara Tan Sri Abdul Hamid Bador berkata, aktiviti penyeludupan dadah didalangi sindiket antarabangsa itu menggunakan Malaysia sebagai lokasi transit sebelum bahan terlarang itu dihantar ke negara lain.

Kesan buruk jerebu kepada kesihatan

Beberapa tahun kebelakangan ini jerebu kerap kali melanda negara kita. Keadaan ini secara tidak langsung menyekat aktiviti di luar rumah malah lebih teruk menyebabkan masalah kesihatan sekiranya terdedah secara langsung dalam tempoh yang lama dan kerap.

Kementerian  Kesihatan Malaysia (KKM) melalui entrinya bertajuk Jerebu : Panduan Kesihatan Untuk Anda memberi di portal rasminya telah mendifinisikan jerebu sebagai satu fenomena yang disebabkan oleh kewujudan banyak partikel-partikel kecil yang tidak boleh dilihat oleh mata kasar dan terapung-apung di udara. 

Ripin Mugha Batu (Jogho yang Tewas)

Mungkin ramai yang memerah otak atau mungkin tergaru kepala yang tak gatal kalau ditanya siapa anak seni diberi nama Mohd Sabri Yunus. Tapi kalau ditanya siapa Wan Ismail Golok mesti akan terbayang watak dan pembawaan beliau dalam sitkom Pi Mai Pi Mai Tang Tu. Terbaru nama jolokan beliau Pok Ya Cong Codei sehingga anak kecil turut mengenali beliau.



Salah satu buah tangan beliau ialah drama bersiri bertajuk Ripin Mugha Batu yang mula ditayangkan di TV2 bermula 28 Ogos yang lepas. Sehingga kini sudah menginjak ke episod 10 bermakna hanya tinggal 3 episod sahaja lagi. Drama bersiri ini sudah mula menjadi bualan dan menarik minat peminat-peminat cerita arahan beliau, namun kali ni beliau tidak melakonkan watak utama namun pengalaman beliau nyata diterjemahkan dengan baik apabila kesemua watak-watak dilihat seimbang dan memberikan impak yang besar kepada keseluruhan cerita.

Jenazah Mortar di Tanah Perkuburan Islam Ukay Perdana

Penemuan bom mortar tinggalan Perang Dunia Kedua bukan perkara baru bagi rakyat Malaysia. Sekitar April 2014, sebuah bom mortar 60 mm  - dummy/inert (bagi tujuan latihan) pernah ditemui di tepi sungai Ban Kenal, Parit 5, Sekinchan.


Apa yang menarik dengan penemuan kali ini adalah lokasi penemuannya. Berita lanjut adalah seperti yang telah dilaporkan oleh wartawan Harian Metro, en.  Mohd Azam Shah Yaacob.

Petua kurangkan misai atau janggut

Gunakan minyak tanah campurkan dengan bawang putih dan tumbuk lalu lumurkan pada misai atau janggut.

sumber : gempaq.org
daripada : ana81

simieY®~
saje je ni, xde benda nak buat..sambil2 tgk streaming tv. jenguk2 forum..
Da abes baca topik petua ni,skali Kawe teringat kisah2 silam.hohoo..
Kisah ni berlaku kira2 9 tahun lepas,kawe pun masih muda rumaja lagi.maklum la baru belajar form 5..
Kawe belajar di sekolah aliran teknik di Pengkalan Chepa, Kelate. Kompom ada yang boleh agak sekolah mana satu. Pakcik2 makcik2 kat kampung zaman tu panggil sekolah vo-k ja. harus di ingat, bukan skolah vokal yer kanak2 sekalian. skolah vokasional sebenarnya..

Replika haiwan daripada selipar terbuang

Sebuah syarikat kitar semula di sini mengambil inisiatif mengumpul selipar terpakai di sekitar perairan pantai Timur Afrika bagi menghasilkan pelbagai produk kitar semula yang menarik.

Syarikat itu, Kenya's Ocean Sole turut berperanan membersihkan beberapa kawasan pantai di Timur Afrika dan mengumpul barangan terpakai untuk dikitar semula terutama selipar getah. Pengasas syarikat tersebut, Julie Church berkata, matlamat pihaknya adalah untuk menghasilkan beberapa produk yang bernilai yang boleh dujual semula.

Para pekerja di syarikat itu akan menghasilkan 100 jenis produk berbeza daripada selipar getah yang dikitar semula. Produk-produk menarik yang dihasilkan ialah replika buatan tangan seperti zirafah, gajah dan babi hutan.


Pada 2008, syarikat tersebut telah menghantar sebuah replika zirafah setinggi 5.4 meter ke Rom, Itali untuk dipamerkan pada satu acara fesyen. Para pekerja akan membasuh selipar getah yang dikutip dan membaiki barang lusuh tersebut.

Selipar yang pelbagai warna itu kemudian digam, diukir dan diproses mengikut bentuk yang dikehendaki dan dibasuh sekali lagi sebelum diproses menjadi pelbagai barangan termasuk permainan kanak-kanak. - AP 

Artikel Penuh: http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2013&dt=0509&pub=Kosmo&sec=Dunia&pg=du_02.htm#ixzz2SmDJn6fG
Hakcipta terpelihara

10 bangunan yang popular di dunia

Crooked House

You know that your looking at a real building right? The Crooked House was built in 2004 as an addition at a popular shopping center, and is a major tourist attraction in Sopot, Poland. We just wonder what happens when someone who's under a controlled substance sees this building for the first time in their life.

bunuh telur nyamuk sebelum ia jadi jentik² guna duit 1 sen

tips ini amat bagus untuk peminat pokok² hiasan dan orang yang menyimpan air di dalam tong² besar.hehee..
saper² yang masih ada saki baki duit 1 sen, akhirnya berguna juga duit anda

bertelur di air yang tenang dengan tenang

duit 1 sen yang telah diberhentikan pengeluarannya
rujuk : bye² 1 sen coin

Gabungan Punca, Sebab, Tanda dan Tips, Kaedah serta Cara Merawat Demam Bayi

Berikut adalah gabungan puca, sebab, tanda-tamda, tips dan kaedah serta cara merawat demam bayi. Ia digabungkan daripada beberapa blog dan laman web kesihatan.

cara penjagaan dan pengendalian bayi yang betul

tips ni untuk bapak² dan ibu² serta bakal² bapak dan ibu

13 aurat wanita yang perlu diketahui

Wanita-wanita yang dikasihi sekelian..
tunggu apa lagi, tutuplah auratmu, kerana ianya perintah dari Allah, Allah yang menciptakan kamu, Rabb yang memberikan kita kehidupan kekal abadi diakhirat kelak, baik atau buruk diatas rahmat Dia dan bagaimana buku amal kita diterima kelak.

Tunggu apa lagi,
kita tidak pasti bila ajal maut kita atau bila Allah pilih kita untuk diberi hidayah..

para isteri, tidak sayangkah anda pada suami² anda?
suami² anda akan ditanya, dipersoalkan kelak dihadapan Allah..
kasihan pada mereka..