• Maklumat Terkini Covid-19

    Klik untuk mendapatkan maklumat terkini berkaitan Covid-19 seperti jumlah kes baharu, kes sembuh baharu dan kematian baharu.

  • Facebook Fanpage

    Klik untuk mendapatkan perkongsian terus melalui fanpage. Terdapat sesetengah perkongsian yang hanya dibuat melalui fanpage sahaja.

  • Ciapan Twitter

    Klik untuk mengikuti kemaskini secara terus melalui twitter.

  • Youtube Channel

    Klik untuk menonton video tutorial beserta dengan penerangan terperinci di channel youtube.

  • Kisah 25 Rasul

    Bermula 4 May 2020, satu kisah nabi dari 25 Rasul akan dikongsi setiap hari dan dijangka akan tamat selepas Hari Raya Aidilfitri. Semoga kita semua mendapat manfaat.

Memaparkan catatan dengan label atm. Papar semua catatan
Memaparkan catatan dengan label atm. Papar semua catatan

18 Jul 2020

Program Cakna Veteran dan beberapa inisiatif menanti veteran Angkatan Tentera Malaysia (ATM)


Angkatan Tentera Malaysia (Tulisan Jawi: اڠكتن تنترا مليسيا; singkatan: ATM) ialah pihak yang bertanggungjawab terhadap pertahanan nasional dengan kata lain ialah pasukan tentera profesional negara Malaysia. ATM meliputi tiga cabang ketenteraan utama iaitu; Tentera Darat Malaysia (TDM), Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM) dan Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM). Pemimpin tertinggi Angkatan Tentera Malaysia ialah Panglima Angkatan Tentera


Semenjak penubuhannya, Angkatan Tentera Malaysia telah diaturgerak dalam berbagai-bagai konflik dan pertempuran. Bermula dengan Perang Dunia Kedua, ATM seterusnya berkhidmat ketika Darurat bagi menghapuskan ancaman komunis. Darurat berakhir pada 1960 manakala insurgensi komunis tamat pada 1989. Pembentukan Malaysia pada 1963 mendapat tentangan Indonesia dan mencetuskan Konfrontasi Indonesia-Malaysia. Konfrontasi berlarutan sehingga 1966 apabila Sukarno digulingkan. Bermula pada 1960 juga ATM telah mula menyertai misi-misi pengaman Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu. Sehingga kini ATM telah menyertai tidak kurang dari 15 misi antarabangsa di bawah panji-panji PBB.

Angkatan Tentera Malaysia
Pautan : https://ms.wikipedia.org/wiki/Angkatan_Tentera_Malaysia


Tiga inisiatif baharu bagi meningkatkan kebajikan veteran Angkatan Tentera (ATM) akan dimulakan pada tahun ini, kata Menteri Kanan (Kluster Keselamatan), Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob.

Beliau berkata, inisiatif itu ialah meningkatkan jumlah bantuan kebajikan bencana alam kepada RM10,000 berbanding RM5,000 sebelum ini dan memperkenalkan elaun bulanan kepada penjaga veteran ATM yang terlantar sakit dengan jumlah elaun yang akan diperincikan kemudian.

Satu lagi inisiatif ialah memperluaskan bantuan kemasukan ke universiti untuk anak veteran ATM kepada kemasukan ke institusi pengajian tinggi swasta (IPTS) terpilih berbanding terhad kepada kemasukan ke institusi pengajian tinggi awam (IPTA) sahaja ketika ini.

"Selain itu, kita dalam cadangan untuk keluarkan kad pesakit kepada semua veteran ATM supaya mereka bukan sahaja boleh dapatkan rawatan di kemudahan kesihatan kerajaan tetapi juga di hospital dan klinik swasta," katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas majlis ramah mesra bersama veteran ATM di sini hari ini yang turut dihadiri Ketua Pengarah Jabatan Hal Ehwal Veteran ATM (JHEV) Mejar Jeneral Datuk Dzulkarnain Ahmad.

Ismail berkata, inisiatif baharu itu boleh dimanfaatkan semua veteran ATM yang berdaftar dengan JHEV.


Beliau juga berkata, Kementerian Pertahanan akan meneruskan kempen besar-besaran bagi menggalakkan kira-kira 100,000 veteran ATM tidak berpencen yang masih tidak mendaftar dengan JHEV berbuat demikian.

"Mungkin mereka tidak tahu atau tidak terbaca di akhbar atau mereka tidak membuka laman sesawang JHEV, yang menyebabkan mereka tidak mendaftar dengan JHEV.

"Kita juga akan menjalankan program Cakna Veteran iaitu saya akan berjumpa dengan veteran ATM bagi menyampaikan sumbangan dan sebagainya, dan ketika itulah kita akan berkempen supaya veteran ATM yang belum mendaftar untuk mendaftar supaya mereka boleh menerima bantuan daripada kerajaan," katanya.

Ismail juga berkata, kutipan bagi Kempen Tabung Pahlawan akan dimulakan pada pertengahan Ogos ini dan berharap persatuan veteran ATM dapat bergiat aktif membuat kutipan bagi manfaat anggotanya. - Bernama

Tiga inisiatif baharu tingkat kebajikan veteran ATM
Pautan : https://www.sinarharian.com.my/article/92789/BERITA/Nasional/Tiga-inisiatif-baharu-tingkat-kebajikan-veteran-ATM

25 Feb 2016

Ganti 2 mesin ATM dengan sebuah jenkaut

3 hari lepas satu artikel bertajuk misteri mesin ATM ditinggalkan di atas jalan raya terjawab telah dimuatnaik di blog simiey[dot]com. Hari ini kita dikejutkan dengan berita 2 mesin ATM dicabut dan dilarikan.

Saya tertarik untuk melihat kesamaan di antara kedua - dua kejadian ini;
1- Jarak di antara kedua-dua tempat kejadian kurang dari 100 km dan di dalam negeri yang sama.
2- Kedua - dua kejadian berlaku dalam masa yang sama, sebelum subuh.
3- Mesin ATM di tarik menggunakan kabel
4- Tindakan yang nekad

Berkemungkinan ini merupakan percubaan kedua kumpulan yang sama atau satu kumpulan lain telah meniru dan menambahbaik modus operandi kejadian 3 hari lepas.

Ini hanya merupakan pandangan dari orang awam, saya yakin kes ini akan diselesaikan oleh pihak berkuasa dalam masa terdekat. Petikan berita penuh di bawah dan sila klik link untuk bacaan penuh. 

Kuala Selangor: Dua mesin pengeluaran wang automatik (ATM) dilarikan penjenayah menggunakan jengkaut di Bestari Jaya di sini, pagi tadi. Dalam kejadian kira-kira 5 pagi itu, suspek dikatakan menggunakan kabel untuk mencabut mesin ATM di dalam bank berkenaan.

22 Feb 2016

misteri mesin ATM ditinggalkan di atas jalan raya terjawab

Sebuah mesin pengeluaran wang automatik (ATM) cuba dilarikan penjenayah dengan cara ditarik dengan menggunakan kenderaan di Jalan Kebun, di sini, pagi tadi.

Dalam kejadian 5.15 pagi itu, mesin yang diletakkan di kawasan depan kilang ditarik menggunakan kabel yang diikat pada sebuah kereta.

Ketua Polis Daerah Klang Selatan, Asisten Komisioner Azman Abdul Razak berkata, mesin ATM berkenaan diseret suspek kira-kira satu kilometer sebelum ditinggalkan di kawasan Bandar Putera, di sini, selepas kabel yang menariknya terputus.

13 Okt 2009

kad atm patah

dari kecik sampai la sekarang, masalahnya sama ja..
asal simpan kad atm dalam wallet, mesti patah!!
asal patah, mesti kad atm simpan dalam wallet!!
asal wallet, mesti simpan kad atm dalam patah!!


kawan pun dah buntu. dah macam2 'kalau' dalam kepala ni;

1- kalau puncanya wallet cap ayam, xikut spec poket2nya..dah beli wallet yang mahal

2- kalau puncanya kad byk sgt,rasanya ada 6 7 keping ja lepas ++ dgn mykad,lesen, etc

3- kalau puncanya duit byk sgt,2 30 hinggit ja dalam tu

5- kalau puncanya kad atm takde kualiti, xpernah terpikir pun


segan rasanya nak keluarkan mykad kalau diminta.
maklum la mykad pun patah gak.huhuu..



macamana nak selamatkan kad atm dan lain - lain kad daripada patah??
Jom sama-sama kita fikirkan..